Jednym z podstawowych elementów wyposażenia otoczenia domu jednorodzinnego jest brama garażowa. Dobrze przemyślany i wybrany rodzaj bramy może z jednej strony zapewnić komfortowe i bezproblemowe użytkowanie przez wiele lat, z drugiej natomiast stanowić jedno z wielu, dosyć skuteczne zabezpieczenie garażu oraz ewentualnie domu (jeśli garaż umożliwia przejście do domu) przed potencjalnym napastnikiem. W kolejnym artykule z naszej serii poradników omówimy więc rodzaje bram garażowych.
Na rynku istnieje kilka różnych odmian bram garażowych, wybór odpowiedniego typu wiąże się z kilkoma aspektami, takimi jak wielkość garażu, rozmiar otworu wjazdowego, dojazd do garażu, miejsce na wrota bramy oraz oczywiście dostępny budżet. Najpowszechniej spotykane rodzaje bram garażowych są następujące:
- Klasyczne – są to wrota jedno- lub dwuskrzydłowe, osadzone na zawiasach bocznych, otwierane wokół osi pionowej. Jest to rozwiązanie najtańsze i z tego powodu stosowane dosyć powszechnie, ma jednak dosyć istotne wady. Do najpoważniejszych z nich zaliczyć należy miejsce niezbędne przed garażem na otwarcie wrót i pomieszczenie samochodu, utrudnione obsługiwanie bramy w zimie wskutek konieczności każdorazowego odgarniania śniegu oraz z reguły wysokiej masy pojedycznego skrzydła, powodującego konieczność użycia sporej siły do otwarcia garażu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa domu bramy klasyczne stanowią analogię do drzwi wejściowych – również są wrażliwe na wyłamania łomem oraz podważenie skrzydła celem wyważenia z zawiasów. Jeśli już dysponujesz garażem z klasycznymi wrotami wjazdowymi, rozważ możliwość zastosowania zawiasów antywyważeniowych oraz montażu od wewnątrz dodatkowej sztaby zabezpieczającej przed wyłamaniem zamka drzwi.
- Segmentowe (rolowane) – wrota takie mają postać zbliżoną do dużej rolety poziomej. Składają się z kasety montowanej nad otworem wjazdowym, od strony wewnętrznej lub zewnętrznej oraz montowanych na pionowych krawędziach otworu prowadnic na segmenty bramy. Brama otwarta ma postać zwiniętych w rolkę segmentów ukrytych wewnątrz kasety. Obsługa mechanizmu może odbywać się manualnie, bądź też za pomocą napędu elektrycznego zwijającego oraz rozwijającego bramę. Biorąc pod uwagę względy bezpieczeństwa, ten rodzaj wrót stanowi najniższy poziom zabezpieczenia przed włamaniem. Praktycznie rzecz biorąc jedyną ochronę stanowi zamek blokujący drzwi w położeniu zamkniętym, natomiast skrzydło zbudowane jest z lekkich i elastycznych segmentów stanowiących piankę poliretanową w obudowie z twardego tworzywa sztucznego lub blachy stalowej i sforsować można za pomocą zwykłego łomu wysadzając je z prowadnic. Oczywiście istnieją na rynku bramy tego typu, w których segmenty wyposażone są w okucia stalowe uniemożliwiające proste wyważenie ich z prowadnic, jednak takie rozwiązanie znacznie podnosi masę całej bramy obniżając przy tym znacząco komfort jej użytkowania. Z tego też powodu bramy wzmocnione są rzadko wybierane przez klientów.
- Uchylna – składa się z jednego skrzydła, które w trakcie otwierania unosi się i następnie chowa pod sufitem garażu. Tego typu wrota garażowe stanowią znakomity kompromis pomiędzy komfortem użytkowania (obsługa jest bardzo prosta i dzięki systemowi sprężyn odciągających nie wymaga praktycznie użycia siły) oraz odporności na włamanie. Zabezpieczeniem bramy uchylnej jest z jednej strony zamek blokujący drzwi w pozycji zamkniętej, z drugiej zaś strony system automatycznie uruchamianych rygli oraz zapadek uniemożliwiających poruszenie bramy w górę bez uprzedniego zwolnienia blokad. Tej cechy pozbawione są bramy segmentowe. Brama uchylna w postaci zamkniętej jest praktycznie niewrażliwa na dyskretne próby włamania nie licząc oczywiście zastosowania dorobionego klucza. Rozwiązania uznanych producentów mogą się pochwalić szeroką gamą świadectw i certyfikatów bezpieczeństwa.
- Sekcyjna – brama tego typu stanowi połączenie cech bramy segmentowej (kilka lub kilkanaście elementów elastycznie względem siebie zamocowanych) oraz uchylnej (otwieranie do góry lub w bok, wjeżdżając pod sufit lub na ścianę boczną garażu). Ma również niektóre z wad oraz zalet obu rozwiązań. Z uwagi na brak konieczności zapewnienia jak najmniejszej masy całego rozwiązania, jak to ma miejsce w przypadku bramy segmentowej, poszczególne elementy skrzydła bramy mogą być wykonane z materiałów o znacznie wyższej odporności na włamanie, wyposażone w okucia oraz stalowe wzmocnienia. Wadą bramy sekcyjnej jest konieczność montażu prowadnic na rolki poszczególnych sekcji, które to rozwiązanie stanowi słaby punkt bramy.
Mamy nadzieję, że wyciagnąłeś z niniejszego artykułu wystarczającą liczbę informacji, aby móc samodzielnie dobrać właściwy typ bramy garażowej, dopasowany do Twoich indywidualnych kryteriów.