Projekt monitoringu kantoru

W tym artykule przedstawimy opis poprawnie zaprojektowanego systemu monitoringu dla kantoru. Sam kantor najczęściej znajduje się w niewielkim pomieszczeniu o powierzchni kilku bądź kilkunastu metrów kwadratowych, co pozornie sprowadza kwestię systemu monitoringu do zadania wręcz trywialnego. Jednak po przeanalizowaniu potrzeb stawianych przez skutecznym monitoringiem takiego miejsca uważny czytelnik z pewnością zauważy, że jest to problem znacznie bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Wymogi stawiane przed skutecznie funkcjonującym systemem monitoringu kantoru wymiany walut są następujące:

  • Bezwzględna konieczność umożliwienia identyfikacji twarzy osób dokonujących operacji w kantorze – a więc również potencjalnych napastników wraz z osobami towarzyszącymi. Wydarzenia z praktyki wskazują wyraźnie, że monitoring, który nie pozwala na skuteczną identyfikację twarzy klientów jest całkowicie bezużyteczny, a jego rola służy wyłącznie poprawie samopoczucia właściciela kantoru, natomiast jakakolwiek, choćby szczątkowa ochrona przed napastnikami jest tylko fikcją.

Podsumowując rozważania w tym punkcie – najważniejszą cechą monitoringu w kantorze jest identyfikacja klientów.

  • Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość obserwacji klientów podczas całego okresu przebywania w pomieszczeniu kantoru, a także przed jego budynkiem (tzn. przed wejściem i po wyjściu). Bardzo skutecznym elementem takiego sposobu monitoringu jest zainstalowanie kamer w sposób niewidoczny dla klientów, co może prowokować potencjalnych napastników do zachowań zdradzających ich tożsamość.
  • Elementem nadobowiązkowym, ale często przydatnym w codziennym funkcjonowaniu kantoru może być kamera umieszczona tuż nad pulpitem roboczym, rejestrująca operacje pieniężne przeprowadzane przez kasjera i w związku z tym pomocna przy okazji ewentualnych reklamacji, niekoniecznie zaś związana z działalnością prewencyjną.

Przy uwzględnieniu powyższych punktów można przejść do określenia parametrów sprzętu. Jak łatwo stwierdzić, na potrzeby identyfikacji twarzy oraz w razie zdecydowania się na rejestrowanie czynności wykonywanych przez kasjera należy wyposażyć się w kamery megapikselowe działające w rozdzielczości HD, oczywiście kolorowe. Z uwagi na stosunkowo stałą (czyli znaną) odległość interesujących z punktu widzenia monitoringu obiektów od kamery, można zdecydować się na obiektywy o stałej długości ogniskowej dostosowanej do zmierzonej uprzednio wspomnianej odległości.  Do monitorowania wnętrza kantoru wystarczy typowa kamera rejestrująca obraz w standardzie PAL, natomiast jako urządzenie zewnętrzne konieczna będzie kamera pracująca w trybie dzień-noc, oczywiście kolorowa, najlepiej wyposażona dodatkowo w doświetlanie podczerwienią.

Tak przygotowany system monitoringu z pewnością zapewni wydajne i skuteczne monitorowanie kantoru wymiany walut.

Jedną z cech nietypowych, charakterystycznych dla kantorów, jest częste występowanie sieci powiązanych ze sobą punktów wymiany walut. Oznacza to z jednej strony możliwość, a z drugiej często konieczność połączenia systemu monitoringu każdego z punktów w jeden zintegrowany system, sterowany centralnie przez uprawnionego operatora. Aby zrealizować taki wymóg, należy przede wszystkim upewnić się, że każdy z kantorów wchodzących w skład systemu dysponuje łączem internetowym o przepustowości minimum 1Mbit/sek. (łącza o słabszych parametrach mimo teoretycznie wystarczającej przepustowości często nie sprawdzają się w praktyce) oraz rejestrator wideo obsługujący żądaną liczbę kanałów wideo. Można również pokusić się o zainstalowanie odrębnych rejestratorów w każdej z placówek składowych i sterować nimi zdalnie, jednak jest to rozwiązanie znacznie podnoszące koszty całego systemu monitoringu i dodatkowo znacznie utrudniające skuteczne zarządzanie nim.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Projekty monitoringu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *