W tym artykule przedstawiony zostanie opis poprawnie zaprojektowanego systemu monitoringu stacji benzynowej. Mamy nadzieję, że to opracowanie będzie stanowić podstawę dla przeprowadzenia analizy i realizacji wydajnych systemów monitoringu dla zbliżonych funkcjonalnie obiektów.
Specyfika pracy stacji benzynowej pociąga za sobą trzy zasadnicze rodzaje zagrożeń. Są to kolejno:
- Tankowanie pojazdu przy dystrybutorze, a następnie odjazd bez uiszczenia należności za pobrane paliwo – czyli krótko mówiąc, kradzież paliwa z dystrybutora.
- Drobna kradzież towaru wewnątrz budynku stacji, np. z regału wystawionego w pomieszczeniu kasowym.
- Napad z bronią w ręku celem obrabowania kasy stacji ze znajdującej się tam gotówki.
Jak widać po powyższej liście, poprawnie zaprojektowany monitoring stacji benzynowej powinien zapewniać skuteczne rozpoznawanie istotnych szczegółów umożliwiających identyfikację dla każdego z wymienionych zdarzeń. Czyli wymogi stawiane przed systemem monitoringu są następujące:
- Identyfikacja numerów rejestracyjnych samochodów podjeżdżających pod dystrybutor. Rozwiązanie tego zagadnienia nie będzie nastręczało zbyt wielu problemów z uwagi na fakt, iż każdy z samochodów zatrzymuje się w znanej uprzednio pozycji, przy zachowaniu jedynie niewielkiego odchylenia od położenia średniego. Dla uzyskania stuprocentowej szansy identyfikacji numeru rejestracyjnego można rozważyć rozmieszczenie kamer pozwalające na rejestrację numerów samochodów zarówno z przodu, jak i z tyłu – nie jest to jednak niezbędnym posunięciem.
- Kamera rejestrująca obraz o jakości umożliwiającej zidentyfikowanie rysów twarzy osoby przebywającej na terenie budynku stacji, jak również jednoznaczne określenie faktu dokonania kradzieży. Dla zapewnienia tej możliwości może okazać się niezbędne wykorzystanie dwóch lub większej liczby kamer.
- Identyfikacja twarzy napastnika stojącego przy kasie. Do tego celu należy wykorzystać kamerę dostarczającą możliwie jak najlepszej jakości obraz wideo – potencjalny napastnik może bowiem występować w masce lub w inny sposób próbować uzyskać anonimowość – większa dokładność jest więc szczególnie istotna.
Po rozważeniu aspektów teoretycznych, należy przejść do kolejnego etapu, na który składa się rozmieszczenie urządzeń rejestrujących obraz oraz zgrubne określenie ich wymaganych parametrów.
- Na potrzeby identyfikacji tablic rejestracyjnych konieczne będą minimum dwie kamery – jedna umieszczona w przedniej części stacji (przy wyjeździe z dystrybutorów), druga w tylnej (przy wjeździe na stanowisko tankowania). Praktyka pokazuje, że para kamer wystarcza w zupełności na trzy rzędy dystrybutorów, a więc łącznie sześć stanowisk tankowania. Kamery należy umieścić w kierunku prostopadłym w stosunku do płaszczyzny tablicy rejestracyjnej pojazdu tankującego paliwo, optymalną wysokością kamery jest ok. 50 centymetrów nad poziomem gruntu. Aby uzyskać obraz o optymalnej jakości, należy wykorzystać urządzenia o małym kącie rejestrowanego obrazu, a więc wyposażone w teleobiektywy (obiektywy o długiej ogniskowej, około 12mm).
- Na potrzeby monitoringu wnętrza budynku stacji wystarczy jedna lub dwie kamery pracujące w rozdzielczości PAL, rozmieszczone w sposób umożliwiający objęcie całości monitorowanego obszaru.
- Obszar przy kasie powinien być monitorowany przy użyciu kamery pracującej w rozdzielczości HD (kamera megapikselowa), umieszczonej pod kątem ok. 15 stopni za plecami kasjera. Taki sposób montażu kamery pozwoli na skuteczne zarejestrowanie szczegółów postaci obsługiwanej przez kasjera (a więc również potencjalnego napastnika), przy czym sam kasjer nie będzie znajdował się na drodze optycznej kamery, a więc nie będzie zasłaniał swoją postacią obrazu.
Wspólną cechą wszystkich wymienionych kamer jest rejestrowanie obrazu w trybie kolorowym, dla kamer znajdujących się na zewnątrz budynku dodatkowo pożądaną cechą będzie funkcja pracy w warunkach zmiennego oświetlenia (dzień-noc, automatyczna przysłona) lub nawet dodatkowe podświetlenie podczerwienią. Taki zestaw możliwości pozwoli na pracę zarówno w dzień, jak i w nocy oraz zminimalizuje negatywne skutki prześwietlenia np. reflektorami samochodowymi.
Na podstawie powyższego opracowania można z pewnością pokusić się o wdrożenie funkcjonującego systemu monitoringu. Jedynym elementem nieznanym układanki jest marka i model użytego sprzętu – rynek się zmienia w tempie, które powoduje, że własna propozycja autorów już w przeciągu krótkiego okresu czasu może okazać się bardzo przestarzała.