Jak wybrać instalatora systemu alarmowego?

Po zapoznaniu się z naszymi poradnikami i (mamy nadzieję) gruntownym przemyśleniu własnych potrzeb i określeniu mniej więcej rodzaju systemu alarmowego, w jaki mamy zamiar wyposażyć nasz dom lub nasze mieszkanie, nadchodzi kolejny z ważnych etapów – czyli wybranie wykonawcy, który w profesjonalny sposób zainstaluje wymarzony przez nas system zabezpieczający. Pozornie sprawa należy do gatunku trywialnych – wystarczy wziąć czasopismo branżowe oraz książkę telefoniczną lub po prostu skorzystać z internetu i wybrać jedną z wielu firm parających się tą dziedziną usługodawstwa. Jednak co bardziej dociekliwi z Czytelników mogą w tym momencie zadać pytanie postaci „jakimi kryteriami przy wyborze należy się kierować?”. Postaramy się więc zamieścić kolejny zestaw porad, tym razem dotyczący ekip instalatorskich.

Pierwszy i zasadniczy krok do własnego alarmu, czyli określenie potrzeb. mamy już za sobą Pora więc na drugi, czyli nawiązanie kontaktu i umówienie się na rozmowę. Wymienione wcześniej metody szukania potencjalnych wykonawców warto jest poprzeć zebraniem opinii na rynku lokalnym, np. wynajdując firmy lub właścicieli domów o podobnych do naszego warunkach i wypytując ich o wykonawców ich systemów zabezpieczających. Inną metodą może być zasięgnięcie języka w sklepach elektrotechnicznych oferujących sprzęt monitoringu, alarmy itp. Dobrym pomysłem jest wybór kilku niezależnych firm i przedyskutowanie interesującego nas zagadnienia w krótkich odstępach czasu, a następnie porównanie rezultatów odbytych w ten sposób rozmów. Jakie tematy warto poruszyć podczas ustalania warunków z firmą instalatorską i w jaki sposób prowadzić rozmowę?

  • Przede wszystkim należy szerokim łukiem omijać wykonawców oferujących rozwiązania „gotowe”. Można w łatwy sposób rozpoznać tego typu fachowców, bowiem zazwyczaj słuchają oni niezbyt uważnie naszych propozycji i wymagań, a następnie od razu wysuwają gotowy zestaw firmy A lub pakiet producenta B argumentując to słowami zbliżonymi do „instaluję ten system już od X lat” . Najprawdopodobniej fachowiec ten nie będzie miał umiejętności lub chęci na dostosowanie rozwiązania do naszych wymogów i pójdzie na przysłowiową „łatwiznę”.
  • Dobry instalator to instalator przygotowany do rozmowy. Nie wahajmy się nad podawaniem jak największej liczby szczegółów, jeśli w odpowiedzi usłyszymy szereg rzeczowych pytań oraz (scenariusz idealny) wachlarz folderów prezentujących różne rozwiązania, to możliwe, że trafiliśmy pod właściwy adres. Należy również pamiętać, że klient nie musi być ekspertem w sprawie systemów alarmowych i nawet na najgłupsze pytania mamy prawo oczekiwać rzeczowej, wyczerpującej odpowiedzi. Jeśli takowe otrzymamy, bez zbędnych ozdobników i szeroko rozumianej marketingowej paplaniny – mamy firmę, której fachowość najprawdopodobniej nie budzi zastrzeżeń.
  • Olbrzymią zaletą firmy wykonawczej będzie zdolność do wykonania robót okołoinstalatorskich – czyli niezbędnych prac budowlanych, wykończeniowych, prace przy modyfikacji instalacji elektrycznej, wodnej, gazowej itp. Jeśli wykonawca nie oferuje tego typu prac dodatkowych – należy przyjrzeć się uważnie zatrudnianym przez niego podwykonawcom, na zasadach podobnych, co przy głównym zagadnieniu, jakie nas interesuje, a więc systemom alarmowym. Niestety, tego typu dodatkowe zajęcia wiążą się z utratą czasu i niejednokrotnie narażają nas na dodatkowe koszty. Mimo tego – należy rozważyć ten problem.
  • Kolejny etap to przeszkolenie użytkownika końcowego. Klient musi być świadom faktu, że sama instrukcja obsługi oraz pobieżne zademonstrowanie obsługi już zainstalowanego systemu alarmowego z pewnością będzie niewystarczające, wykonawca musi zaoferować możliwość uwzględnienia okresu na rozruch, czyli mówiąc wprost na dojazd o dowolnej porze dnia i/lub nocy celem usunięcia usterek spowodowanych przez nieumiejętną obsługę systemu przez użytkownika lub gotowość do udzielenia pomocy zdalnej, np. telefonicznie.
  • Ostatnim punktem, który powinien nas interesować, są świadectwa profesjonalizmu wybranego przez nas wykonawcy. Firma taka powinna dysponować przynajmniej kilkoma certyfikatami potwierdzającymi jej fachowość. Podstawowym świadectwem jest zezwolenie Komendy Policji na świadczenie usług instalatorskich w zakresie systemów zabezpieczeń, dodatkowo niezbędne będą certyfikaty producentów wybranego przez nas systemu alarmowego. Mile widziane będą świadectwa wystawione przez innych producentów, świadczyć to będzie o szerokim zakresie oferowanych usług i co się z tym wiąże – zapewne sporym doświadczeniu wykonawcy.

Na koniec chcielibyśmy wyraźnie podkreślić, że wybór wykonawcy to najważniejszy krok w procesie instalacji systemu zabezpieczającego, najlepszy bowiem system niewłaściwie lub nieumiejętnie zainstalowany straci przeważającą część swych zalet. Wyborowi właściwej ekipy fachowców należy więc poświęcić szczególną uwagę.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Systemy alarmowe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *